پینترست چیست؟شبکه اجتماعی است یا موتور جستجو

پینترست (Pinterest) شبکه اجتماعی است یا موتوز جستجو و یا سایت خرید آنلاین؟

همانند همه استارتاپ های بزرگ در سراسر دنیا پینترست (Pinterest) نیز بر مبنای یک واقیت روانشناسانه شکل گرفته است. این واقعیت در یک جمله خلاصه می شود: مردم دوست دارند چیزهایی را جمع آوری کنند و کالکشن خود رت به دیگران نمایش دهند!

پینترست (Pinterest)

پینترست (Pinterest) در سال 2010 میلادی عرضه شد و عملکرد کلی آن اینگونه بود که کاربران می توانستند محتویات مختلف از قبیل عکس، ویدیو و… را از سراسر وب جمع آوری کرده و در صفحه خود “pin cox” ذخیره کرده و به اشتراک بگذارند. این محتویات در مجموع در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرندمانند حیوانات، غذاها، مد و پوشاک، تزئینات و… این دسته بندی ها به کاربران کمک میکند تا هر انچه را در جستجوی آن ها هست از میان “pin” های دیگران پیدا کنند.

علاوه بر اینکه کاربران میتوانند محتویات مختلف را لایک کرده و برای آن کامنت بگذارند، میتوانند آنرا re-pin کرده و در بولتن خود نیز به اشتراک بگذارند. کاربران میتوانند دنبال کننده هم باشند تا در جریان آپدیت شدن کالکشن های یکدیگر قرار بگیرند.

پینترست (Pinterest) همینک 335 میلیون کاربر فعال دارد که 70درصد از کارببران آن زنان هستند و آمار نشان میدهد در حال حاضر بیش از 210 میلیارد “pin” در این سایت ذخیره شده است.(آمار سال 2020)

پینترست (Pinterest) در ابتدا و در حالت کلی خود را یک شبکه اجتماعی معرفی میکرد اما اکنون تعریف جامع‌تری از خود ارائه داده است. یک موتور جستجوی دیداری برای یافتن و ذخیره کردن بهترین ها با قابلیت اشتراک گذاری برای دوستان و البته پتانسیل بزرگی برای فروش آنلاین.

جستجوگری در واقع هسته فعالیت پینترست (Pinterest) را تشکیل میدهد ولذا بیشتر از اینکه شبکه اجتماعی مانند facebook, twiter و حتی اینستاگرام رقیبی برای پینترست (Pinterest) باشند، این سایت رقیب خودرا سایتی google می داند.

در طول شالیان اخیر شرکت ها و کمپانی های بزرگ تجاری از سراسر دنیا میلیاردها دلار در پینترست (Pinterest) سرمایه گذاری کردهاندو این سرمایه گذاری های عظیم تجاری هر روز باعث توسعه استراتژیهای درآمدزایی در این شبکه اجتماعی شده است.

در اولین گام و در سال 2013 این سایت گزینه ای را به نام “Rich Pin” معرفی کرد که به کمپانی ها و کسب و کارهای مختلف اجازه می داد علاوه بر اشتراک گذاری محصولات خود ، قیمت آن، موجودی و لینک انتاقل به سایت فروش را در صفحه اختصاصی خود قرار دهند.

در سال 2014 افزودن قابلیت “promoted pin” این امکان را فراهم کرد پستهای تبلیغاتی در جستجوهای مرتبط به کاربران نمایش داده شومد. این کار یک نوع تبلیغات هدفمند بود که دقیقا بر مینای سلایق و علایق مخاطب، آگهی مناسب به او ارائه و یا محصول خاصی پیشنهاد می شد.

در سال 2015 با افزوده شدن قابلیت جستجو مخاطبان بر مینای جنسیت این تبلیغات بسیار هدفمندتر از قبل ارائه می شد. همچنین در این سال و با گسترش  استفاده از تلفن همراه، پینترست (Pinterest) در نسخه موبایل خود قابلیتی به نام “Cinematic pin” افزود که عملکرد آن به اینصورت بود که هنگام اسکرول کردن کاربر در صفحات یک انیمیشن کوتاه و کوچک نمایش داده میشد و فقط در صورتی که کاربر بر روی آن کلیک می کرد تبلیغات برای او نمایش داده می شد.

پینترست (Pinterest)

در یک پیشرفت بزرگ و با استفاده از هوش مصنوعی از سال 2016 به بعد قابلیت های درآمدزایی فراوانی به پینترست (Pinterest) افزوده شد. استفاده از نحوه عملکرد کاربران، اطلاعات آنها و pin های آنها این سایت را قادر می ساخت تا هدفمندترین و هوشمنداترین سیستم تبلیغاتی را ارئه دهد. همکنون تبلیغات براساس جنسیت، سن، محل زندگی، علاقه ها، فعالیت ها ، جستجو ها و حتی شخصیت افراد بصورت کاملا هدفمند طراحی میشوند.

دهها راهکار مختلف دستیابی به بازرا هدف برای کسب و کارها همکنون در پینترست (Pinterest) ارائه می شود.

آمار جالبی نیز در این خصوص وجود دارد . در حدود یک سوم کاربران پینترست (Pinterest) از آن برای دنبال کردن برندها و کمپانیهای مورد علاقه خود استفاده می کنند. 60 درصد کاربران جوان از این سایت برای پیدا کردن محصولات مورد علاقه خود استفاده میکنند.

نزدیک به 30 درصد از کل آژانس های تبلیغاتی در سراسر دنیا از پینترست (Pinterest) جهت بازاریابی هدفمند استفاده می کنند. آمار رسمی منتشر شده توسط پینترست (Pinterest) در سال 2019 همچنین نشان می دهد 80 درصد کاربران تحت تاثیر تبلیغات برندهای مورد علاقه خود در این سایت تصمیم به خرید میگیرند. همین موارد کافیست تا درآمد پینترست (Pinterest) را در سال 2019 به بیش از یک میلیارد دلار برساند که این میزان تا پایان سال 2020 قریب به 1.6 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

امیدوارم از این مقاله در جهت کسب ایده های جدید برای استارتاپ خود استفاده ببرید. با اشتراک گذاری این مقاله همراه باذکر منبع مارا در ادامه راه یاری نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *