پیدایش تجارت الکترونیک

پیدایش تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک اساساً با رشد EDI برروی شبکه اینترنت شکل گرفت، از اینرو شاید نتوان تاریخچه دقیقی برای پیدایش آن عنوان کرد ولی می توان گفت تجارت الکترونیک به شکل امروزی پس از بوجود آمدن شبکه جهانی وب (www) توسط ” برنرزلی” در  اوایل سال 1990 میلادی شکل گرفت.

پیدایش تجارت الکترونیک

پیدایش تجارت الکترونیک

شرکت Netscape

در سال 1994 شرکت Netscape اولین مرورگر صفحات وب را تحت عنوان Mozilla به صورت رسمی به بازار عرضه کرد و درست در همین سال بود که شرکت رستوران های Pizza Hut برای اولین بار سیستم سفارشات آنلاین را به سایت رسمی خود اضافه کرد، اولین بانک آنلاین ایجاد شد، و سایتهایی جهت دریافت سفارش ارسال گل و مجلات بوجود آمد.

سایت Amazon.com

در سال 1995 “جف بزوس” کسی که امروزه به عنوان یکی از بنیان گذاران تجارت الکترونیک شناخته می شود تصمیم به راه اندازی یک سایت جهت فروش کتاب در شهر سیاتل آمریکا گرفت. او سایت Amazon.com (انتخاب نام آمازون برای این سایت از این جهت بود که رودخانه آمازون بزرگترین رودخانه جهان محسوب می شد و هدف مؤسس این سایت نیز ایجاد بزرگترین کتابفروشی در جهان بود) را راه اندازی کرد. این سایت که در ابتدا فقط یک کتاب فروشی آنلاین بود، در مدت کوتاهی باعث تعطیلی بزرگترین فروشگاههای کتاب در سطح شهر شد.

تنها یک سال بعد Amazon به یک بنگاه تجاری چندین میلیون دلاری با پایگاه داده ای در حدود 1/1 میلیون جلد کتاب قابل جستجو تبدیل شد و پنج سال بعد (1960) در طول یک سال بالغ بر 600 میلیون جلد کتاب فروخت. سپس شرکت هایی مثل Dell و Cisco پیشگامان عرضه ارائه محصولات تجاری خود از طریق شبکه اینترنت شدند و همچنین سایت eBay به عنوان اولین حراجی آنلاین توسط “پیر امیدیار”  راه اندازی گردید.

از سال1995 تا 2000 میلادی به عنوان سال های حرکت فزاینده صعودی تجارت الکترونیک یاد می شود، هنگامی که بسیاری از کمپانی ها و شرکت های بزرگ و کوچک تجاری در سراسر دنیا شروع به فروش محصولات و خدمات خود از طریق شبکه اینترنت کردند (طبق آمار تخمینی در پایان سال 2000 حدود ششصد هزار سایت تجارت الکترونیک در آمریکا مشغول به فعالیت بوده است). از این دوران به عنوان dot-com Boom و یا dot-com bubble یاد می شود که علت آن هم افزایش نام دامنه های .com برای شرکت های تجاری روی شبکه اینترنت بود که هر روز به تعداد آنها افزوده می شد.

شرکت Dell

در این دوران آمار و ارقام نیز از استقبال گسترده از تجارت الکترونیک حکایت داشت به عنوان مثال بطوریکه شرکت Dell در طول مدت سه سال از فروش آنلاین خود از طریق اینترنت (1999-1996) فروش روزانه خود را از یک میلیون دلار در روز به 40 میلیون دلار در روز ارتقا بخشید. یکی از دلایل این گرایش عظیم به تجارت الکترونیک، توسعه چشمگیر ضریب نفوذ اینترنت بود که طی سالها متناوبا ادامه داشت.

یک نگاه کلی به تاریخچه تجارت الکترونیک

در مجموع و در یک نگاه کلی به تاریخچه تجارت الکترونیک می توان گفت در مدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیک در جهان معاصر میگذرد، این نوع از تجارت رشد بی سابقه‌ای را در کشورهای پیشرفته داشته‌است و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک با سرعت شگفت انگیزی در سطح جهان توسعه یابد. تجارت الکترونیک، توانسته است با نفوذ در حوزه های مختلف تجاری، فضای کسب و کار در جهان را با تحول اساسی مواجه کند که تسهیل فرآیند مبادلات تجاری، افزایش اثربخشی و بهره وری، کاهش هزینه ها، و رشد و توسعه فضای تجارت از مهمترین آنهاست.

امروزه تغییرات گسترده و سریع در امر ارتباطات و فن آوری اطلاعات باعث ایجاد مدلهای جدید تجاری برای بنگاههای اقتصادی شده است. قرن بیست و یکم دوران توانایی های دیجیتالی اجتماعی و تجاری خواهد بود، که اکنون بخشی از آن را می توان به وضوح مشاهده کرد.

بررسی آمار تخمینی نشان می دهد که سرانجام تجارت الکترونیک قادر خواهد بود اثر غالب خود را بر اکثر فعالیت های تجاری تحمیل کند و چشم انداز سال 2050 نشان از تبدیل اکثر قریب به اتفاق فعالیت های تجاری به شکل الکترونیک می دهد. نمودارها نمایش دهنده بررسی های آماری شرکت Statista است که نماینگر رشد فزاینده تجارت الکترونیک در سالیان اخیر و تخمینی بر آینده این پدیده می باشد.

پیدایش تجارت الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *