نقش اینترنت در تجارت

نقش اینترنت در تجارت

پيش از پيشرفت تكنولوژي هاي اطلاعاتي و ارتباطي، نوع ارتباطات در تجارت سنتي برپايه سرويس هاي پستي، تل تكست و تلفن انجام مي شد. تا دهه هفتاد ميلادي ارتباطات تجاري بر پايه  كاغذ و تايپ صورت مي گرفت و اين موضوع مشكلات عديده اي را بوجود آورده بود. حجم عظيمي از اسناد تجاري داخلي و خارجي، فرمهاي اداري، اسناد فروشگاهي و پرونده هاي مختلف كه روز به روز بر حجم آنها افزوده مي شد.

اما در طول دهه هفتاد ميلادي با رشد و توسعه كامپيوترها، استفاده از آنها در تجارت نيز متداول شد. كمپاني ها و شركت هاي تجاري تصميم گرفتند مبناي بسياري از فعاليت هاي اداري خود را بر پايه كامپيوترها بنا كنند.

نفوذ نرم افزارهاي اداري و تجاري روز به روز زيادتر مي شد تا اينكه با پيدايش اينترنت و پست الكترونيك تحول بزرگي ايجاد شد. ارتباطات بسيار راحت تر انجام مي گرفت و در نهايت تجارت بسيار ساده تر مي شد.

نقش اینترنت در تجارت

 اولين تجربه هاي تجارت از طريق ارتباطات الكترونيكي

 اولين تجربه هاي تجارت از طريق ارتباطات الكترونيكي در شركت هاي تجاري بزرگ انجام پذيرفت و اولين نمودهاي آن در ارتباطات از طريق ايميل بود كه كمپاني ها را قادر مي ساخت با استفاده از آن با ديگر شركت ها در ارتباط باشند و معاملات تجاري خود را پيگيري كنند.

اين شكل از ارتباطات بعدها در قالبي استاندارد درآمد و به عنوان “تبادل داده هاي الكترونيك”(EDI) نامگذاري شد. در واقع تجارت الكترونيك به شكل امروزي بر پايه توسعه EDI و نرم افزارهاي تحت شبكه وب شكل گرفت و از اين رو EDI را مي توان پدر تجارت الكترونيك ناميد.

با گذشت زمان و گسترش ابزارهاي ذخيره، بازيابي و پردازش اطلاعات و فراگيري اينترنت در بين عموم مردم در سراسر جهان، فرصتي پيش آمد كه بازيگران عرصه تجارت آن را بسيار سودمند يافتند.

ايجاد زير ساختهاي نوين ارتباطي، امكان انجام تبادلات مالي از طريق شبكه اينترنت، امكانات بازاريابي آنلاين و داشتن فروشگاهي كه دسترسي ميليون ها نفر در سراسر دنيا به آن ممكن باشد، همه و همه جذابيت هاي فراواني براي شكل گيري تجارتي نوين و سودمند را فراهم مي ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *