مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک :کمتر از دو دهه پیش هرگاه صحبت از کسب وکار می شد تنها الگوهایی که در ذهن شکل می گرفت یک فروشگاه بود که هر روز دربهایش به روی مشتریان باز می شد ، تبلیغاتی بود که بر روی کاتالوگها و روزنامه ها هر روز منتشر می شد و مردمی بودند که برای برطرف سازی نیازهایشان برای خرید به خیابانهای تجاری شهر می رفتند . اما همه این الگوها با گسترش نفوذ اینترنت به سرعت تغییر پیدا کرد .

مزایای تجارت الکترونیک

اینترنت فروشگاهها را از خیابانها به فضای مجازی کشاند ، دامنه مشتریان را از محدوده یک خیابان و یک شهر به سطح جهان گسترش داد و الگوهای جدیدی از کسب وکار ایجاد کرد . اینترنت همچنین باعث ایجاد تحولی شگرف در بهره وری و سرعت انجام فعالیتهای تجاری شد.

شیوه ارتباطات درون سازمانی در شرکتها و کمپانی ها نیز تغییر پیدا کرد و مفاهیمی همچون دور کاری، ارتباط آنلاین با مشتریان و شخصی سازی سفارشات شکل گرفت.

اینترنت امکان جستجو و انتخاب را برای مشتریان به بهترین و ساده ترین شکل ممکن تغییر داد و باعث ایجاد شفافیت در ویژگی های کالاها و قیمتها شد . در ادامه بطور مفصل به بیان مزایایی که اینترنت با ظهور خود در فضای کسب و کار به وجود آورد خواهیم پرداخت .

تجارت الکترونیک می تواند مزایای بالقوه فراوانی را برای بنگاههای اقتصادی و همچنین اشخاص و مصرف کنندگان به دلیل طبیعت جهانشمول خود بهمراه داشته باشد. کاهش هزینه ها، فضای قابل انعطاف ارتباطی و محاوره ای، ساختار مبتنی بر شبکه وب با صدها میلیون کاربر و بسیاری دیگر از عوامل، همه و همه به شکل قابل ملاحظه ای روند رو به رشد این پدیده را صد چندان کرده است. در حقیقت می توان تجارت الکترونیک را به یک بازی تشبیه کرد که هر دو طرف ( فروشنده  و خریدار ) در این بازی برنده خواهند بود. در ادامه نگاهی به برخی از این مزایا خواهیم داشت.

مزایای تجارت الکترونیک برای بنگاه تجاری :

دسترسی به بازارهای جهانی 

تجارت الکترونیک فضای تجارت و بازار را به سطح بین المللی گسترش می دهد و با استفاده از ساختار مبتنی بر شبکه اینترنت محدودیت های جغرافیایی در امر کسب و کار را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد و این امر باعث می شود که یک فروشنده آنلاین به مشتریان بسیار زیادتری نسبت به یک تاجر سنتی دسترسی داشته باشد.

کاهش هزینه های بروکراسی

تجارت الکترونیک هزینه های مربوط به ایجاد، پردازش، طبقه بندی، ذخیره و بازیابی اطلاعات را با استفاده از سیستم انتقال الکترونیک اطلاعات (EDI) کاهش می دهد.

این موضوع همچنین هزینه های مربوط به نامه نگاری ها و کاغذ بازیهای مرسوم که بسیاری از وقت و توان نیروی انسانی را نیز اتلاف می کند را از بین می برد. بعلاوه این مسئله باعث می شود تا اطلاعات بسیار امن تر و مطمئن تر نسبت به ساختار سنتی حفظ شود.

در این مورد از کاهش هزینه ها توسط سیستم پرداخت الکترونیک نیز نباید گذشت، که اثرات چشمگیری در افزایش بهره وری سازمانی به همراه دارد.

کاهش هزینه های مربوط به ذخیره کالا 

تجارت الکترونیک قادر است هزینه های مربوط به انبارداری، جابه جایی، و بیمه کالا، همچنین هزینه های اداری مربوط به آن را به شدت کاهش دهد. اینترنت با ایجاد ارتباط مستقیم الکترونیک بین تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده، یک بنگاه اقتصادی را قادر می سازد تا بتواند حجم ذخیره کالای خود و هزینه های مربوط به آن را کاهش دهد.

بصورت مختصر می توان گفت که این فرایند با سفارش مشتری آغاز و با تولید بهنگام و به موقع یک محصول شکل می گیرد. در این سیستم، اطلاعات مربوط به میزان موجودی کالا بین تولیدکننده و توزیع کننده به اشتراک گذاشته می شود که با استفاده از این امر می توان یک زمانبندی مناسب جهت توزیع کالا و هماهنگی جهت تولید به موقع محصول مورد نیاز ایجاد کرد.

سفارشی کردن محصولات یا خدمات

فضای تعاملی اینترنت، فروشندگان را قادر می سازد تا محصولات و یا خدمات خود را منطبق با نیازها و سلایق هر مشتری ارائه کنند که این مسئله یک مزیت رقابتی بسیار خوب را برای کسب و کار ایجاد می کند. به عنوان مثال یک آژانس مسافرتی می تواند یک تور ویژه برای کسانیکه متقاضی رفتن به یک محل خاص و با یک برنامه سفر ویژه هستند راه اندازی کند و یا مثلاً یک شرکت تولیدکننده نوت بوک محصولات خود را بر طبق مشخصات سخت افزاری درخواستی مشتری تولید کند.

کاهش زمان چرخه تولید

 به مدت زمان صرف شده برای تولید یک محصول که از فاز طراحی آغاز شده و تا پایان ساخت یک محصول ادامه پیدا می کند زمان چرخه تولید می گویند. در این مورد نیز کسب و کار الکترونیک مبتنی بر اینترنت قادر است سهم عمده ای در کاهش طول مدت این زمان ایفا کند.

شبکه اینترنت این امکان را به تیم تولید یک محصول می دهد تا بصورت آنلاین همزمان اطلاعات مربوط به واحدهای دیگر را در دسترس داشته باشند به عنوان مثال اطلاعات مربوط به عملکرد واحد طراحی همزمان در اختیار سایر بخشها در تیم تولید قرار می گیرد.

گسترش ارائه خدمات به مشتری

 اینترنت فرایند تجارت را قادر می سازد تا بتواند سطح ارائه خدمات به مشتریان را توسعه دهد. این امر با ایجاد فضایی مناسب برای خریدار ایجاد می شود تا بتواند به اطلاعات مورد نیاز خود قبل از خرید، هنگام خرید و بعد از خرید دسترسی داشته باشد. مشتریان ممکن است به دانستن اطلاعات مخصوصی از کالا و قیمت آن ، و یا وضعیت کالای سفارشی خود و نحوه ارسال آن نیاز داشته باشند.

آنها ممکن است پس خرید کالا نیز به راهنمایی جهت راه اندازی و یا استفاده از محصول خریداری شده احتیاج داشته باشند. یک سیستم ارائه خدمات آنلاین توسعه یافته و قوی با استفاده از قابلیت های مناسب شبکه اینترنت می تواند به فضای کسب و کار کمک کند تا بتواند سطح رضایت مشتریان را افزایش دهد که این خود به معنای حفظ وفاداری مشتریان و ایجاد انگیزه برای خرید های بعدی است.

کاهش هزینه های فروش و بازاریابی 

یکی از مزیت های فوق العاده کسب و کار الکترونیک در بدست آوردن حجم زیادی از مشتریان از سراسر جهان و با هزینه کم است. اینترنت این امکان را می دهد تا اکثر عملیات های مربوط به بازاریابی محصولات از طریق این شبکه و به شکل الکترونیک صورت پذیرد و این امر بنگاه های تجاری را قادر می سازد تا بسیاری از هزینه های سربار خود را مخصوصاً در بخش فروش و بازاریابی کاهش دهند.

به عنوان مثال تبلیغات از طریق اینترنت و ارسال کاتالوگ های الکترونیک می تواند هزینه های مربوط به چاپ و انتشار و توزیع بورشورها و کاتالوگ های کاغذی را از بین ببرد.

در بازاریابی به شیوه سنتی، تبلیغات مبتنی بر کاغذ یکی از مشکلات عمده به حساب می آید زیرا هرگونه تغییر در مشخصات محصولات و یا خدمات به معنی چاپ مجدد کلیه برشورها و کاتالوگ های تبلیغاتی است که هزینه زیادی را تحمیل می کند، اما در بازاریابی الکترونیک این مسئله حداکثر به ایجاد یک سری تغییرات در وب سایت ختم خواهد شد.

کاهش هزینه های ارتباطی 

قبل از پیدایش اینترنت تنها گروه معدودی از سازمان ها از شبکه VAN استفاده می کردند تا بتوانند به شیوه EDI ارتباط برقرار کنند (مراجعه شود به بخش انتقال اکترونیک داده ها). هزینه مربوط به پیاده سازی و راه اندازی این سیستم بسیار گران بود و فقط برای شرکت ها و کمپانی های بزرگ که روزانه حجم مبادلات تجاری بالایی داشتند مقرون به صرفه به نظر می رسید. ولی امروزه با هزینه ای کم، اتصال به شبکه اینترنت برای همگان ممکن شده است و از این جهت همه شرکت های متوسط و حتی کوچک تجاری قادرند به سادگی ارتباطات خود را از طریق اینترنت برقرار کند.

یافتن شرکای تجاری جدید 

  • تغییرات ایجاد شده توسط اینترنت در فضای کسب و کار برای بازرگانان و شرکتهای کوچک و بزرگ تجاری این مزیت را ایجاد کرده است تا بتوانند شرکای جدید تجاری از سراسر جهان برای خود پیدا کنند. در این زمینه دیگر محدودیتی در برقراری ارتباط با یک تولید کننده، توزیع کننده، و فروشنده خاص وجود ندارد.

فضای نامحدود قفسه ها 

  • در یک فروشگاه سنتی به دلیل محدودیت های فیزیکی امکان ارائه تعداد زیاد محصولات نیست. اما اینترنت این امکان را برای فروشگاههای الکترونیک ایجاد کرده است تا هزاران محصول مختلف را در قفسه های مجازی خود در معرض نمایش مشتریان قرار دهند.

دسترسی سریع به اطلاعات

  • اینترنت می توان روند دسترسی به اطلاعات در حوزه های مختلف را به شدت بهبود بخشد که این امر می تواند در فرایند انجام مراحل مختلف کسب و کار نیز بسیار مفید باشد.

 مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان :

افزایش امکان انتخاب بین فروشندگان و محصولات 

  • در تجارت الکترونیک خریداران امکان بیشتری برای انتخاب محصول و عرضه کننده آن خواهند داشت؛ به این دلیل که در محیط آنلاین دیگر مرزهای جغرافیایی از بین میرود و مشتری قادر خواهد بود با چند کلید از فروشگاه های الکترونیک مختلف در تمام دنیا بازدید کند و انواع کالاها و مشخصات آنها را بررسی کند و در نهایت در بین هزاران گزینه برای انتخاب، بهترین و مناسب ترین را خریداری کند. به عنوان مثال در خرید به شیوه سنتی یک خریدار برای خرید یک ساعت مچی، حداکثر امکان انتخابش به بیست تا سی فروشگاه محدود خواهد شد ولی حجم بسیار زیادی از تولیدکنندگان و فروشندگان انواع مختلف ساعت را می توان یافت که در شبکه اینترنت اقدام به بازاریابی و فروش محصولات خود نموده اند و این یک فرصت عالی برای مصرف کننده است تا از قدرت انتخاب بالایی برخوردار باشد.

امکان خرید راحت و آسان در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز

  •  خرید از طریق اینترنت این امکان را به مصرف کنندگان می دهد تا هر زمان که احساس راحتی و فراغت می کنند به خرید بپردازند بدون آنکه هیچ نگرانی نسبت به محدودیت های مربوط به زمان کار فروشگاه ها و یا ایام تعطیل داشته باشند. از طرف دیگر بسیاری از محدودیت های مربوط به مکان نیز از بین می رود؛ به عنوان مثال یک خریدار در حالیکه در خانه و یا محل کار خود نشسته است می تواند کلیه اقلام مورد نیاز مربوط به خرید منزل را به یک فروشگاه الکترونیک سفارش دهد و در کوتاهترین زمان آنها را در محل مورد نظر تحویل بگیرد.

رقابتی شدن قیمت ها و افزایش امکان مقایسه آنها

  •  حجم بسیار بالای اطلاعات موجود در شبکه اینترنت به برای مشتری امکانات بسیار مناسبی را فراهم می کند. مشتری می تواند
  • محصولات و خدمات مختلف را باهم مقایسه کند
  • قیمت های ارائه شده در سایت های مختلف را بررسی و مقایسه نماید

این امر موجب می شود بهترین تجربه خرید شکل بگیرد. در واقع مشتری قادر خواهد بود تا در فضای آنلاین قیمت یک کالای واحد را در فروشگهای مختلف به راحتی و تنها با چند کلیک مقایسه کند، مشخصات دقیق انواع محصولات را ببیند، از نظرات سایر مصرف کنندگان پیرامون یک محصول مطلع شود، و همچنین در جریان آخرین پیشنهادات فروش و تخفیفات ویژه فروشگاههای قرار بگیرد. مسئله امکان مقایسه بین محصولات و قیمت آنها رقابت بین بنگاههای تجاری را افزایش می دهد و به آنها می آموزد که برای فروش محصولات خود باید کیفیت خوب، قیمت رقابتی و خدمات مناسب به مصرف کننده ارائه دهند تا بتوانند اعتماد او را جهت خرید جلب کنند.

مزایای تجارت الکترونیک :

در خواست اطلاعات ویژه 

تجارت مبتنی بر اینترنت این امکان را به خریدار می دهد که درصورت نیاز به یکسری اطلاعات تخصصی راجع به یک محصول به راحتی با تولیدکننده آن تماس برقرار کرده و اطلاعات مورد نظر خود را درخواست کند. این اطلاعات می تواند به سرعت از طریق ارتباطات اینترنتی در اختیار متقاضی قرار گیرد.

ارسال سریع محصولات یا خدمات دیجیتال

  • یکی از قابلیت های مهم تجارت الکترونیک، ارسال الکترونیک کالاهای دیجیتال است. کالاهای دیجیتال اصطلاحاً به کالاهایی گفته می شود که فیزیکی نبوده و به شکل دیتا هستند. به عنوان مثال نرم افزارهای کامپیوتر، آلبوم های موسیقی، و یا فیلم ها می توانند بصورت کالاهای دیجیتال عرضه شوند، و مشتری می تواند آنها را از طریق شبکهء اینترنت دانلود کند. در این مورد دیگر نیازی به ارسال و حمل و نقل فیزیکی کالا نیست.

کاهش هزینه مربوط به واسطه ها 

  • تجارت الکترونیک به دلیل اینکه می تواند ارتباط بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان را به راحتی و بطور مستقیم برقرار کند باعث از بین رفتن واسطه ها و واقعی شدن قیمت ها می شود.

شرکت در حراجی های الکترونیک

  • تجارت الکترونیک این امکان را برای مصرف کنندگان فراهم می کند تا بتوانند در حراجی های آنلاین شرکت کنند و در آنجا به خرید و فروش کالاهای ریز و درشت بپردازند.
  • سایر مزایا : نهادینه شدن تجارت الکترونیک علاوه بر مزایای فوق در رفع بسیاری از مشکلات دیگر نیز می تواند سهم بسزایی داشته باشد، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

الف) مزایای حاصل از کم شدن نیاز به رفت و آمدهای درون شهری:

  • بهبود یافتن وضعیت معضل ترافیک علی الخصوص در شهر های پرجمعیت
  • کاهش آلودگی هوا و کمک به سالم تر ماندن محیط زیست
  • کاهش میزان استفاده از منابع انرژی و جلوگیری از اتلاف آن

             ب) مزایای حاصل از بانکداری و پرداخت الکترونیک :

  • کاهش هزینه های مربوط به چاپ و نشر اسکناس
  • کاهش هزینه های مربوط به ایجاد و نگهداری فضای فیزیکی بانکها، حقوق پرسنل، و سایر هزینه های سربار مربوط به آن
  • افزایش امنیت با توجه به عدم نیاز به حمل ونقل پو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *