تجارت سیار چیست؟

تجارت سیار

آنچه مسلم است یکی از پایه های اصلی تجارت الکترونیک کامپیوترها و تجهیزات رایانه ای هستند. در گذشته ای نه چندان دور عدم دسترسی به رایانه در هر مکان و هر زمان خود از محدودیت های تجارت الکترونیک به شمار می آمد.

تجارت سیار

کاربران اینترنت قادر نبودند رایانه های خود را به راحتی حمل کنند و در مکانهای مختلف از آن استفاده کنند. این امر باعث شد تا شرکتهای مختلف تولیدکننده قطعات کامپیوتری به فکر کوچک ساختن رایانه های شخصی بیافتند تا حدی که حمل و نقل آن برای کاربر ساده تر باشد.

اینگونه بود که در ابتدا دستگاههای لپ تاپ روانه بازار گردید و سپس PDA ها و تلفن های هوشمند و سایر دستگاههای پردازش رایانه ای که حجم کم و قابلیت های زیادی داشتند تولید شدند. به این دستگاههای قابل حمل که نسل جدیدی از رایانه ها را به وجود آورند اصطلاحا ابزارهای سیار می گویند.

شاید به جرات بتوان گفت پیدایش ابزارهای سیار و گسترش استفاده از آن در بین اقشار مختلف مردم، خود زمینه تحولی جدید در امر کسب وکار الکترونیک را فراهم ساخت.

این امر خود باعث پدیده جدید بنام تجارت سیار و یا کسب و کار سیار گردید. در یک تعریف کلی تجارت سیار عبارتند از هرگونه تجارت و یا کسب و کار الکترونیکی که با استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی بی سیم، خصوصا از طریق اینترنت انجام پذیرد.

بطور کلی تمامی ویژگی ها و کاربردهای کسب وکار الکترونیک در تجارت سیار نیز قابل اجرا می باشد. به عنوان نمونه می توان از عملیات بانکداری الکترونیک، خرید و فروش الکترونیک به اشکال مختلف مانند B2B و B2C و بسیاری از خدمات دیگر نام برد.

استفاده از برخی قابلیت ها و تکنولوژیهای ابزارهای سیار امکانات فراوانی به تجارت الکترونیک افزوده است که در ادامه به ذکر چند نمونه اشاره می شود.

قابلیت حمل و نقل

 حمل و نقل ساده و آسان که کاربر می تواند تقریبا در هر زمان و هر مکان به اینترنت دسترسی داشته باشد و انواع سرویس های مبتنی بر شبکه وب را دریافت کنند.

سهولت استفاده

 آنچه مسلم است استفاده از محیط ارتباطی بی سیم برای کاربران بسیار خوشایندتر از انواع اتصالات کابلی پیچیده است. کاربر می تواند با استفاده از ابزارهای بسیار مانند تلفن هوشمند خود در اماکن مختلف به سیستم GPRS و یا WiFi متصل شده و به این ترتیب به اینترنت دسترسی داشته باشد.

تمرکز کالا و خدمات در نقاط مشخص

 یکی از ویژگی های بارز ابزارهای سیار قابلیت مکان یابی آنهاست. به این صورت که اطلاع دقیق نسبت به مکانی که کاربرد در آن قرار دارد با استفاده از سیستم GPS ممکن می شود. این ویژگی خود به تنهایی تحولی بزرگ را در امر تجارت الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی به وجود آورده است. به عنوان مثال کاربر می تواند نزدیکترین شعبه فروشگاه مورد نظر خود را پیدا کند و یا مثلا در جریان آخرین پیشنهادات خرید و تخفیفات فروشگاههای اطراف خود قرار بگیرد.

از طرف دیگر می توان با استفاده از این سرویس به نوعی از بازاریابی هدفمند دست یافت، به عنوان مثال وقتی کاربری علاقمند به شیرینی های خانگی است وهنگامی که در یک خیابان مشغول تردد است که یک فروشگاه خانگی در همان محدوده وجود دارد می تواند یک پیام تبلیغاتی از آن فروشگاه همراه با یک بن تخفیف دریافت کند.

ضریب نفوذ بالای ابزارهای سیار

 تلفن های همراه و تبلت ها امروزه به شکل چشمگیری در بین اقشار مختلف جوامع نفوذ پیدا کرده اند تا اینکه در برخی از کشورها تعداد تلفن های همراه فعال چندین برابر جمعیت آن کشور تخمین زده می شود.

طبق آخرین آمار سازمان فناوری اطلاعات ایران در سال 94 تعداد تلفنهای همراه هوشمند در کشور بیش از 40 میلیون دستگاه بوده است و نکته قابل توجه این است که این آمار در سال92 فقط درحدود 2 میلیون دستگاه بوده است. از طرف دیگر یک بررسی آماری نشان می دهد که بطور متوسط روزانه 120 دقیقه از وقت کاربران تلفنهای هوشمند در سراسر دنیا به استفاده از اینترنت دستگاه خود می گذرد.

بنابراین باتوجه به این حجم گسترده کاربر و رشد روزافزون آن، بازار بزرگ بالقوه ای برای رشد و توسعه تجارت سیار وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *