تجارت الکترونیک فروشنده با فروشنده B2B

تجارت الکترونیک فروشنده با فروشنده B2B

همانطور که پیش از این اشاره شد در تجارت الکترونیک به سبک B2B حجم مبادلات تقریباً بیش از ده برابر B2C می باشد؛ این درحالیست که بیشتر توجه عموم به سمت تجارت الکترونیک B2C است.

مدلهای تجارت الکترونیک B2B اگرچه در بعضی مشخصات مشابهت های با B2C دارند ولی از لحاظ شکل عملکردی کاملاً متفاوتند. در ادامه به بررسی انواع طرحهای تجاری B2B پرداخته شده است.

در جدول زیر به مدل های تجارت الکترونیک فروشنده با فروشنده یا B2B اشاره شده این

تجارت الکترونیک فروشنده با فروشنده

مدل های تجارت الکترونیک فروشنده با فروشنده

توزیع کننده الکترونیک

کمپانی هایی که به شکل مستقیم محصولات و خدمات مورد نیاز بنگاههای تجاری دیگر را تأمین می کنند، توزیع کنندگان الکترونیک هستند. توزیع کنندگان درآمد خود را ارائه خدمات و کالاهای مختلف بدست می آورند. در این مدل تجاری توزیع کننده ای موفق خواهد بود که محصولات و خدمات بیشتری را بتواند از طریق سایت خود ارائه دهد، به این دلیل که برای مشتریان بسیار راحتتر است اگر بتوانند کلیهء خریدهای خود را از یک محل انجام دهند، تا اینکه بخواهند برای تأمین مایحتاج خود به سایتهای مختلف سر بزنند. سایتهایی مانند Grainger.com و Partstore.com از بزرگترین توزیع کنندگان آنلاین هستند.

تهیه کننده الکترونیک

مدل تجاری تهیه کننده الکترونیک، به معنی ایجاد یک بازار دیجیتال الکترونیک و فروش امکان دسترسی به این بازار است. بنگاههای تجاری مانند Ariba یک نرم افزار تحت وب ایجاد کرده اند که به کمپانی های بزرگ کمک می کند تا فرآیند بازار خود سازماندهی کنند. این سایت به کمپانی ها اجازه می دهد با ایجاد کاتالوگ آنلاین پیشنهادات فروش خود را برای سایر بنگاههای تجاری عرضه کنند ( تشکیل ذنجیرهء ارزش و یا شراکت تجاری).

ارائهء خدمات توسط تهیه کنندگان الکترونیک به شرکتهای خریدار به شکلی صورت می پذیرد که مجوعه ای از ابزارها برای مدیریت منابع و مدیریت ذنجیرهء تأمین در اختیار کمپانی ها قرار می گیرد تا با استفاده از آنها بتوانند هزینه های مربوط به ذنجیرهء تأمین خود را کاهش دهد؛ این مسئله برای شرکتهای اقتصادی بسیار بهتر، موثرتر، کم هزینه تر و کارآمدتر است تا اینکه هر کمپانی بخواهد یک سیستم مدیریت ذنجیرهء تامین مستقل برای خود بسازد.

درآمد سازی در مدل تجاری تهیه کنندهء الکترونیک از طریق دریافت حق معامله، هزینهء بازارسازی، و دریافت هزینه جهت مدیریت ذنجیرهء تأمین کمپانی ها صورت می پذیرد.

مبادله

مدل تجاری مبادله از اولین و پرطرفدارترین مدلهای تجارت الکترونیک B2B می باشد، به دلیل اینکه ظرفیت ها و پتانسیل موجود در بازار تجاری B2B بسیار وسیع تر از حجم کنونی آن است. مدل تجاری مبادله، ایجاد یک بازار الکترونیک دیجیتال مستقل است که در آن امکانی فراهم می شود تا هزاران تأمین کننده بتوانند با بنگاههای اقتصادی مختلف بصورت مستقیم و آنلاین ملاقات کرده و مذاکرات تجاری انجام دهند.

این مدل از طریق دریافت کارمزد و حق واسطه گری درآمدزایی می کند، که مبلغ دریافتی معمولاً به حجم معامله و ارزش آن دارد. سایتهای ارائه کنندهء خدمات مبادله در فضای آنلاین این امکان را برای کمپانی های خریدار فراهم می کند که تا به حجم بیشتری از اطلاعات تجاری دسترسی داشته باشند، تأمین کنندگان مختلف را ارزیابی کنند، قیمتها را جمع آوری کنند، و همیشه به روز باشند.

از طرف دیگر کمپانی های فروشنده نیز از مزایای دسترسی به یک بازار فروش گسترده سود می برند. تعداد زیاد فروشنده و خریدار که در یک بازار آنلاین گرد هم جمع شده اند علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه ها می شود، درصد احتمال انجام معاملات را بالا می برد.

از نظر تئوری مدل مبادله باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای تأمین کنندگان، خریداران و شرکای تجاری در انجام فرآیند کسب و کار با یکدیگر خواهد شد. مزایای ویژهء این مدل تمایل روز افزون به گسترش این طرح تجاری را موجب شده است. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ایجاد یک بازار آنلاین که با استقبال کمپانی های خریدار و فروشنده مواجه شود، نیز کار ساده ای نخواهد بود.

ائتلاف صنعتی

در این مدل، عملیات خرید و فروش به دو شکل انجام می پذیرد. نوع اول که به بازار بسمت فروش معروف است یک فروشنده به چندین خریدار کالا می فروشد یا به عبارت دیگر یک کمپانی از طریق اینترنت به صاحبان صنایع مختلف تجاری محصولات خود را می فروشد (one seller-to-many buyers). به عنوان مثال می توان به  شرکت های اتومبیل سازی، صنایع هوایی و یا مواد شیمیایی می توان اشاره کرد که محصولات خود را به خریداران مختلف از طریق اینترنت می فروشند، اشاره کرد.

اما نوع دوم که به بازار بسمت خرید شهرت دارد دقیقاً بر عکس است و در آن چندین فروشنده کالاها و محصولات خود را به یک بنگاه اقتصادی می فروشند (many sellers-to-one buyer). که به نوعی ایجاد ذنجیرهء تأمین برای آن بنگاه اقتصادی محسوب می شود.

تفاوت مدل ائتلاف صنعتی با مدل مبادله در تجارت الکترونیک، وجود یک پشتوانهء قوی از کارتلهای بزرگ اقتصادی- صنعتی در این مدل است، بعلاوه این مدل تقریباً به عنوان یک واسط آنلاین در تجارت سنتی عمل می کند. مدل در آمد سازی در سایتهای که از طرح تجاری ائتلاف صنعتی استفاده می کنند از طریق دریافت کارمزد و حق واسطه گری تأمین می شود.

شبکه های صنعتی خصوصی

شبکه صنعتی خصوصی یک شبکهء دیجیتال به شمار می آید که غالباً (نه همیشه) اساس ساختار آن بر مبنای شبکهء اینترنت شکل می گیرد. راه اندازی این شبکه به منظور به جریان انداختن ارتباطات بین شرکای تجاری در یک کسب و کار با یکدیگر است.

این شبکه ها قابل دسترس عموم نیست و فقط کسانی که مالک شبکه مشخص می کند به این شبکه دسترسی دارند. به عنوان مثال Wal-Mart یکی از بزرگترین شبکه های خصوصی صنعتی را در اختیار دارد که توسط آن با تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و گروههای حمل و نقل در ارتباط است. شبکه های خصوصی که به دو شکل بنگاه اقتصادی واحد و گستره صنعت پیاده سازی می شوند،  و درآمد خود را از طریق کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و اثربخشی بدست می آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *