انواع مدل کسب درآمد در تجارت الکترونیک

انواع مدل کسب درآمد در تجارت الکترونیک

یک مدل در آمد سازی نشان می دهد که یک بنگاه اقتصادی چگونه تولید در آمد خواهد کرد و سود بدست خواهد آورد و چطور می تواند بازگشت سرمایهء خود را تضمین کند. یک مدل درآمدسازی کارآمد می تواند علاوه بر تولید سود برای سرمایه نیز ارزش افزوده ایجاد کند.

انواع مدل کسب درآمد

برای تجارت الکترونیک مدلهای درآمدسازی مختلفی وجود دارد، که یک کمپانی می تواند یکی و یا ترکیبی از چند مدل را برای طرح تجاری خود انتخاب کند. پنج گروه اصلی انواع مدل کسب درآمد تجارت الکترونیک عبارتند از :

در آمد سازی از تبلیغات 

در این مدل یک سایت می تواند یکسری اطلاعات، خدمات و یا کالاها را بصورت رایگان به کاربران خود ارائه کند و در عین حال مجموعه ای از تبلیغات را در سایت خود قرار دهد و بابت آنها پول دریافت کند. این سایتها قادر خواهند بود مخاطب و بازدیدکنندهء فراوانی را جذب کنند و پس از مدتی می توانند بابت تبلیغات مبلغ بیشتری دریافت کنند. به عنوان مثال سایت Yahoo از این روش برای درآمد سازی استفاده می کند.

درآمد سازی از حق اشتراک

 در این مدل یک سایت به کاربران خود در قبال دریافت حق عضویت یکسری خدمات و یا اطلاعات را ارائه می دهد. ممکن است در اینگونه از سایتها یکسری از خدمات جهت جلب کاربران به رایگان عرضه شود و برای بخش دیگری از خدمات حق اشتراک دریافت شود. به عنوان مثال می توان به سایت Rapidshair اشاره کرد که امکان دانلود فایلهای مختلف را برای کاربران فراهم می کند، اگر کاربر بخواهد با سرعت بالا از سرور دانلود کند باید حق عضویت بپردازد، در غیر این صورت دانلود با سرعت پایین رایگان خواهد بود.

درآمد سازی از مبادلات

در این مدل بنگاه تجاری مبلغی را دریافت می کند تا یک مبادله را امکان پذیر سازد و یا آنرا انجام دهد. به عنوان مثال eBay با ایجاد یک حراجی آنلاین امکان عرضهء محصولات را در سایت خود فراهم کرده است و در صورتیکه یک کاربر بتواند محصول خود را از طریق این سایت بفروشد مبلغی را به عنوان هزینهء مبادله باید با سایت پرداخت کند.

درآمدسازی از فروش

در این مدل کمپانی ها از طریق فروش کالا، خدمات و یا اطلاعات به مشتریان خود درآمدزایی می کنند. بسیاری از فروشگاههای آنلاین مانند com و Gap.com از این روش پیروی می کنند.

درآمد سازی از ایجاد ارتباط

در این مدل یک سایت برای یک کمپانی تولید مشتری می کند و در درصدی از سود حاصل از خرید آن مشتری شریک می شود. به عنوان مثال سایت MyPoints از طریق ایجاد ارتباط بین شرکتها و مشتریان بالقوه ایجاد درآمد می کند. به این صورت که مشتری در صورت خرید از سایتهای خاصی امتیاز دریافت می کند و با جمع کردن این امتیازها می تواند کالای دیگری را از سایت دیگر خریداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *