انواع خدمات آنلاین و آشنایی پیشگامان این حوزه

انواع خدمات آنلاین و آشنایی پیشگامان این حوزه

تجارت الکترونیک تنها راهی برای فروش کالا به مشتریان نیست. در واقع صنایع خدماتی مختلف قابلیت انجام در محیط آنلاین را دارند و فروش خدمات به صورت آنلاین می تواند یکی از اشکال تجارت الکترونیک باشد. به عنوان مثال خدمات بانکی (مانند www.sb24.com)، خدمات خرید و فروش سهام (مانندwww.etrade.com )، خدمات مسافرتی و توریسم (مانند www.expedia.com)، آژانس های شغل یابی و استخدام (مانندwww.jobagncies.com)، خدمات مشاور املاک (مانند www.realestate.com)، خدمات تفریحی و سرگرمی (مانند www.cinematicket.org و www.games.yahoo.com)، خدمات آموزشی (مانند www.elearners.com)، خدمات خرید و فروش خودرو (www.cars.com)، بیمه الکترونیک (مانند www.bimeonline.com)، خدمات درمانی و مشاوره پزشکی آنلاین (مانند www.meds.com)  می تواند اشکالی از فروش خدمات آنلاین باشد. در این زمینه برخی خدمات دیگر نیز مانند خدمات دولتی، نیز قابلیت پیاده سازی در شبکه اینترنت را داراست (دولت الکترونیک) که در آینده درباره آن مطالبی بیان خواهد شد.

امروزه اغلب صنایع خدماتی پذیرفته اند که اینترنت دریچه ای است برای انجام خدمات بهتر و این به معنی جلب رضایت مشتری و افزایش سود بیشتر است. سرعت انجام فرآیندهای خدماتی در شبکه اینترنت و آسودگی و سهولت ارائه خدمات آنلاین مهمترین فاکتورهایی است که در توسعه این سرویس ها نقش عمده دارد.

در عین حال نباید از عامل مهمی چون کاهش هزینه ها در ارائه خدمات آنلاین گذشت که این امر می تواند هم به نفع مصرف کننده و هم فروشنده خدمات باشد. در ادامه به توضیح چند نمونه از خدمات آنلاین پرداخته شده است.

انواع خدمات آنلاین

  • خدمات نشر الکترونیک

 اگر بخواهیم بطور بسیار کلی نگاه کنیم تمامی صفحات وب را می توان به عنوان یک نمونه از نشر آنلاین اطلاعات در نظر گرفت، اما در دیدگاه تخصصی تر برخی سایت ها را می توان یافت که بطور اختصاصی بهبرخی از این سایت ها نسخه هایی از انتشارات را بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند و کاربر برای دسترسی به تمام موضوعات باید در سایت عضو شده و مبلغی را به عنوان حق عضویت ماهانه پرداخت کند.

نشر الکترونیک

خدمات نشر آنلاین حتی زمانیکه هنوز اینترنت متداول نبود وجود داشت، کمپانی هایی مانند AOL و Prodigy به عنوان اولین ها در ارائه خدمات نشر الکترونیک فعالیت می کردند که ارتباط آنها با کاربر از طریق تماس تلفنی با کامپیوتر برقرار می شد.

امروزه اغلب روزنامه ها و مجلات سایت های تخصصی خود را دارند که در آن اقدام به انتشار برخی از مطالب نسخه های چاپی خود می کنند و یا بعضاً حاوی آرشیوی از نسخه های پیشین هستند.

در صفحات آنلاین این روزنامه ها و مجلات معمولاً می توان، صفحه ارتباطات آنلاین با خوانندگان، فرمهای اشتراک و بنرهای تبلیغاتی آنلاین را مشاهده کرد. در این زمینه برخی سایت ها نیز بوجود آمده اند که مانند یک دکه روزنامه فروشی آنلاین عمل       می کنند.

این سایت ها که مجموعهء مختلفی از روزنامه ها و مجلات را در دسته بندی های موضوعی مختلف ارائه     می دهند با دریافت حق اشتراک، نسخه الکترونیک روزنامه ها و مجلات را برای کاربر ارسال می کنند. (مانند سایت www.zinio.com) نکته جالب اینجاست که با توجه به قابلیت چندرسانه ای اینترنت در نسخه های الکترونیک برخی از این مجلات مطالب صوتی و تصویری نیز وجود دارد. به عنوان مثال مصاحبه ای که با یک هنرمند در نسخه چاپی یک نشریه منتشر شده، در نسخه الکترونیک می تواند علاوه بر متن حاوی فایل صوتی یا تصویری آن مصاحبه نیز باشد.

کتابهای الکترونیک و مقالات تخصصی نیز یکی دیگر از شاخه های فعال و پر کاربرد نشر الکترونیک است. کتابهای الکترونیک در واقع نسخه های دیجیتال از کتب چاپی هستند که طی سالیان اخیر استقبال گسترده ای از آنها بعمل آمده است.

به عنوان مثال در آماری که سایت Amazon از میزان فروش کتاب از طریق سایت خود منتشر کرده است، آمده است که برای اولین بار در سه ماهه اول سال 2011 میلادی میزان فروش کتابهای الکترونیک در این سایت از کتابهای چاپی پیشی گرفته است.

این سایت عنوان می کند که در این تاریخ به ازای فروش هر 100 کتاب چاپی تعداد 120 نسخه کتاب الکترونیک فروخته است. بعلاوه، یک تحقیق آماری که توسط سایت Statista منتشر شده است تخمین میزند که در سال 2018 سهم فروش کتابهای الکترونیک بیش از یک چهارم از کل بازار خرید و فروش کتاب باشد.

این حجم از فروش روز افزون کتابهای الکترونیک مرهون پیشرفت تکنولوژهای قابل حمل و نقل (پرتابل) در سالهای اخیر است. نفوذ تجهیزاتی چون کامپیوترهای جیبی و لمسی (PDA)، کتابخوان های دیجیتال و برخی دستگاههای موبایل توانسته کمک شایان به گسترش استفاده از کتابهای الکترونیک بنماید.

برخی از این تجهیزات قابلیت آنرا دارند که در یک حجم و اندازه ای کوچکتر از یک کتاب چاپی، به اندازه یک کتابخانه حاوی کتاب باشند. در مورد مقالات الکترونیک هم سایتهای بسیاری وجود دارند که اقدام به چاپ و انتشار مقالات روز دنیا در حوزه های مختلف و به زبانهای مختلف می کنند.( مانند www.emeraldinsight.com و  www.proquest. com).

انواع خدمات آنلاین

  • خدمات مسافرتی الکترونیک

ارائه خدمات گردشگری بصورت آنلاین یکی از کاربردی ترین مباحث در تجارت الکترونیک بشمار می آید. سه گروه اصلی از خدمات مسافرتی قابل ارائه بصورت آنلاین می باشند: جستجو و شناخت مقصد مسافرت، فراهم کردن وسیله حمل و نقل، و ارائه سرویس های مسافرتی در مقصد.

انواع خدمات آنلاین

خدمات گردشگری آنلاین این قابلیت را بوجود آورده است تا مسافران قادر باشند با بررسی و دریافت اطلاعات کامل مقصد سفر خود را انتخاب کرده و برای انجام آن برنامه ریزی کنند. به عنوان مثال یک مسافر برای انتخاب یک محل مناسب برای گذراندن تعطیلات خود می توانند به سایت های ارائه خدمات مسافرتی مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به جاذبه های گردشگری و امکانات تفریحی مکانهای مختلف را دریافت کند تا پس از انتخاب مقصد بتواند یک برنامه ریزی کامل برای استفاده از سفر خود انجام دهد. از طرف دیگر آژانس های مسافرتی آنلاین می توانند از این طریق تورهای ویژه و یا تخفیف های خود را به اطلاع مشتریان برسانند و پیشنهادهایی برای انتخاب مقصد به مشتری ارائه کنند.

در گذشته هیچگاه این امکان به این وسعت برای مسافر فراهم نبوده است که به شکلی نسبتاً دقیق اطلاعات کاملی از مقصد خود دریافت کند اما اکنون این امر توسط خدمات گردشگری آنلاین ممکن شده است.

آنچه که امروزه از آن به عنوان یک تحول بزرگ در صنعت گردشگری یاد می کنند ارائه خدمات حمل و نقل مسافر بصورت آنلاین است. امکان تهیه بلیط هواپیما، قطار، کشتی، اتوبوس های مسافرتی، و همچنین امکان کرایه ماشین برای مسافر تحت شبکه اینترنت مزایای بسیاری را بهمراه داشته است و توانسته است موجب صرفه جویی در وقت و هزینه گردد.

به عنوان مثال در بخش خدمات هوایی و پرواز، تجارت الکترونیک بسرعت توانسته است جای خود را در ارائه خدمات به مسافران باز کند. بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در سراسر دنیا سایت های ویژه ای برای خود تهیه دیده اند که مسافر می تواند از طریق مراجعه به آنها اقدام به تهیه بلیط کند. اغلب این سایت ها به مسافر این امکان را می دهند.

که موقعیت صندلی خود را در هواپیما انتخاب کند و یا اطلاعاتی راجع به پرواز، نوع هواپیما، مسافت هوایی و… را دریافت کند. یکی از مزایای رزرواسیون آنلاین بلیط های هوایی در این است که شرکت های هوایی در برخی زمانها می توانند فروش ویژه و یا تخفیفات خود را از این طریق به مشتریان اعلام کنند و بدین وسیله مسافران بیشتری برای پروازهای خود پیدا کنند.

از طرف دیگر سایت هایی هم وجود دارند که شامل اطلاعات متفاوتی از خطوط هوایی مختلف هستند که مسافر می تواند با مراجعه به این سایتها مشخصات پروازهای خطوط هوایی مختلف را با هم مقایسه کند و سپس اقدام به تهیه بلیط نماید ( مثلاً قیمت بلیط ها، نوع خدمات، نوع هواپیما و… در خطوط هوایی مختلف   می تواند برای یک مسیر هوایی ثابت مقایسه شود. مانند www.travelocity.com).

اما پس از انجام مقدمات سفر و تهیه بلیط، از جمله خدماتی که می تواند بصورت آنلاین به مسافر ارائه شود رزرواسیون آنلاین هتلها است. جستجو در پایگاههای اطلاعاتی گسترده حاوی اطلاعات مربوط به هتلها در مقصد، مقایسه قیمتها، مشخصات و امکانات از جمله ویژگی های رزرواسیون آنلاین است. بدین وسیله مسافر می تواند قبل از سفر از امکانات هتل باخبر باشد و هم تصاویر مختلفی از هتل را از طریق اینترنت ببیند. این به نفع هتلداران هم خواهد بود زیرا این امکان برای آنها فراهم می شود که با کمترین هزینه بتوانند هتل خود را به مسافرین معرفی کنند (مانند  www.booking.com).

علاوه بر اینها خدمات مسافرتی الکترونیک می تواند شاخه های متعدد دیگری را از جمله: رزرو آنلاین بلیط بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی مانند موزه ها و پارکها، تهیه بلیط همایش ها،کنسرت ها، و یا مسابقات ورزشی مختلف را شامل شود.

انواع خدمات آنلاین

  • خدمات تفریحی و سرگرمی آنلاین

در هر گوشه از شبکه اینترنت می توان سایت های متنوعی را یافت که به ارائه خدمات تفریحی آنلاین می پردازند. این گروه از خدمات الکترونیک گستره وسیعی از موضوعات مختلف را شامل می شوند. مانند :

پخش شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی در محیط آنلاین ( مانند com).

پخش و یا دانلود فایل های صوتی و موسیقی (مانندcom).

اشتراک گذاری و پخش فایل های ویدئویی (مانند youtube.com).

پخش و یا دانلود فیلمهای سینمایی و تلویزیونی (مانند filimo.com ).

ارائه بازیهای آنلاین تحت شبکه اینترنت و یا امکان دانلود بازیهای کامپیوتری(مانندbgames.com و www.gamehouse.com).

اشتراک گذاری، دانلود، نمایش، و ویرایش عکس های مختلف (flickr.com).

مسابقات شرط بندی آنلاین (bwin.com).

ارائه اینگونه خدمات در اینترنت معمولاً طرفداران بسیاری را بهمراه دارد؛ سایت هایی که خدمات تفریحی و سرگرمی ارائه می دهند از الگوهای مختلفی در کسب و کار خود بهره می برند، برخی کلیه خدمات خود را رایگان عرضه می کنند و منابع درآمدی خود را به شکل دیگری تأمین می کنند و برخی در قبال انجام خدمات مبالغی را از کاربر دریافت می کنند، سایتهایی هم وجود دارند که بصورت ترکیبی عمل می کنند یعنی یکسری از خدمات خود را رایگان ارائه داده و برای برخی حق عضویت دریافت می کنند. ( این روشها در بخش الگوهای کسب و کار الکترونیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت).

انواع خدمات آنلاین

  • خدمات خرید و فروش سهام آنلاین

از ابتدای پیدایش اینترنت یکی از سرویسهایی که ارائه آن در شبکه اینترنت با استقبال خوبی مواجه شد خدمات خرید و فروش سهام و عرضه اوراق بهادار بود. بازار بورس همواره از پیشروان استفاده از صنعت IT در انجام مبادلات خود بوده است و پیشرفت اینترنت توانسته است تأثیرات فراوانی در شکل گیری نوع جدیدی از بازارهای بورس بگذارد.

انواع خدمات آنلاین

امروزه با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته ارتباطی، این امکان فراهم شده است تا سرمایه گذاران، تحولات و نوسانات لحظه به لحظه تمامی بورس های جهان را زیر نظر گرفته و از فرصت های سرمایه گذاری در هر کجای جهان بهره اقتصادی ببرند، از اینرو بسیاری از کارگزاران بورس نیز خدمات خود را به صورت آنلاین به سهامداران و یا مشتریان خود عرضه می کنند.

آنها از طریق وب سایت های خود به مشتریان خود پیشنهاد خرید سهام می دهند و قیمت سهام را در هر لحظه بصورت آنلاین در اختیار سرمایه گذار قرار می دهند، کارگزاری‌ها علاوه بر خرید و فروش سهام به نمایندگی از سهامداران، می‌توانند وظایف دیگری مانند آموزش سهامداران، مشاوره سرمایه‌گذاری و بازارگردانی را نیز بصورت آنلاین بر عهده بگیرند.

( دو نمونه از مشهورترین کارگزاران بورس آنلاین در دنیا: avafx.com و www.etrade.com). یکی از مشهورترین بازارهای بورس آنلاین در دنیا بازار بورس فارکس (Forex) می باشد. بازار بین المللی فارکس در واقع بورس معاملات ارزهای مختلف دنیاست و بزرگترین و پویاترین بازار مالی در جهان با گردش مالی روزانه در حدود 5.5 تریلیون دلار می باشد. فارکس خرید یک ارز و فروش ارز دیگر در یک بازاری که مکان فیزیکی ندارد می باشد که ارزها به صورت جفتی معامله می شوند مانند مبادله یورو (EUR) با دلار (USD).

حجم عظیمی از این معاملات ارزی به جای نقل و انتقال واقعی ارز، از طریق بدهکار و بستانکار کردن حسابهای بانکی انجام می شود. عملکرد این بازار بر مبنای شناور بودن نرخ ارزها و نوسانات در ارزش واحدهای پولی مختلف در دنیاست.

انواع خدمات آنلاین :

فروش خدمات آموزشی آنلاین یکی دیگر از اشکال تجارت الکترونیک بحساب می آید. توسعه شبکه های ارتباطی از جمله اینترنت توانسته است تحول چشمگیری را در امر آموزش ایجاد کند. امروزه مؤسسات آموزشی آنلاین می توانند با کاربران خود فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی ارتباط برقرار کنند و دوره های آموزشی مختلف را به اجرا در آورند. تجارت الکترونیک، برای سازمانها و مؤسسات آموزشی موقعیتی استثنایی فراهم کرده است تا با صرف یک هزینه نه چندان زیاد بتوانند با خیل عظیمی از دانش پژوهان در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند.

آکادمیک 24

آنها دیگر بدون آنکه هزینه های مختلفی که ناشی از برگزاری کلاسهای فیزیکی دارد بپردازند، می توانند کلاسها و یا دوره های آموزشی خود را با استفاده از امکانات چند رسانه ای اینترنت برگزار گنند. آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش های سنتی دارای مزایای عمده ای است.

انعطاف پذیری و حذف تردد های بی مورد و پر هزینه برای شرکت در دوره های آموزشی، از مهمترین مزایای آموزش های الکترونیکی است. آموزش الکترونیکی دارای مزایای متعدد دیگری نیز می باشد: هزینه تولید دوره های آموزش الکترونیکی گران نبوده و با استفاده از نرم افزارها و ابزارهای موجود می توان پس از تهیه نرم افزار مربوطه اقدام به تولید دوره های آموزش الکترونیکی کرد. اکثر برنامه های آموزش الکترونیکی را می توان در زمان نیاز به آنها استفاده کرد.

سرعت فراگیری آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش های سنتی به مراتب بیشتر است به این دلیل که فراگیران دوره های آموزش الکترونیکی می توانند موضوعات و مطالبی را که نسبت به آنها آشنایی دارند ، مطالعه نکرده و صرفاً بر روی موضوعاتی متمرکز گردند که نسبت به آنها آشنایی وجود ندارد.

آموزش های الکترونیکی از پیام های یکنواخت بمنظور ارتباط با مخاطب استفاده می نمایند. (حذف سلایق و تجارب فردی در مقایسه با آموزش های سنتی) خدمات آموزشی آنلاین مستقل از پارامترهای زمان و مکان بوده و در هر زمان و هر محل می توانند مورد استفاده قرار گیرند. بهنگام سازی دوره های مبتنی بر آموزش الکترونیکی بسرعت و بسادگی انجام می گیرد. موضوعات و محتویات تغییر یافته بسرعت بر روی سرویس دهنده مربوطه قرار گرفته و فراگیران بلافاصله از نتایج آن بهره مند خواهند شد.

علاوه بر این این سبک از آموزش باعث افزایش قدرت نگهداشت اطلاعات در فراگیران می گردد. در این راستا از عناصر متفاوتی نظیر: صوت ، تصویر ، امتحانات کوتاه مدت ، ارتباط متقابل با فراگیر و سایر موارد برای تأکید مجدد در فراگیری هدفمند استفاده می گردد. در صورتیکه فراگیران بخش هایی از یک دوره آموزشی را بدرستی فرا نگرفته باشند ، می توانند در زمان دلخواه مجدداً بخش مربوطه را مطالعه نمایند. مدیریت برنامه های آموزش الکترونیکی برای گروه های زیادی از کاربران ، بسادگی انجام خواهد شد.

دنبال نمودن وضعیت آموزشی دانشجویان و میزان پیشرفت بوجود آمده ، زمانبندی و اختصاص دوره های آموزشی برای پرسنل و کارمندان یک اداره و دنبال نمودن وضعیت پیشرفت آنها و سایر موارد مربوط به مدیریت آموزشی بسرعت و بسادگی محقق می گردد.

در طول سالیان اخیر بسیاری از مؤسسات آموزشی و دانشگاهها بصورت مجازی شکل گرفته اند تا با استفاده از امکانات اینترنت بتوانند خدمات خود را به کاربران عرضه کنند.( مانند www.capella.edu و www.elearners.com ).

در این میان بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا نیز برای عقب نماندن از روند رو به رشد استفاده از خدمات آموزش الکترونیک اقدام به راه اندازی سیستم های آموزشی آنلاین کرده اند. هم اکنون در سایت بسیاری از این دانشگاهها دوره های آموزشی مختلف که بصورت آنلاین ارائه شده است را می توان مشاهده کرد. (مانند دانشگاه Harvard و MIT).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *