استراتژی های کسب و کار الکترونیک

استراتژی های کسب و کار الکترونیک

یک استراتژی تجاری به مجموعه ای از طرحها و برنامه ها اطلاق میشود که یک بنگاه اقتصادی طراحی می کند تا در طول یک دورهء مشخص ابتدا موجب بازگشت سرمایه و سپس تولید سود در یک محیط رقابتی شود. در اصطلاح تجاری تولید سود به تفاوت بین قیمتی که یک بنگاه تجاری برای فروش محصول خود دریافت می کند با قیمت تمام شدهء کالا گفته می شود.

استراتژی های کسب و کار

در حالت کلی چهار استراتژی اساسی برای ایجاد یک تجارت سودمند وجود دارد که عبارتند از: تمایزسازی، قیمت رقابتی، استراتژی میدانی، و استراتژی تمرکزی؛ که هرکدام به تفصیل شرح داده خواهد شد. در اینجا ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که انتخاب یک استراتژی توسط یک بنگاه تجاری بستگی به عواملی چون نوع محصول و صنعت و همچنین بازاری که در آن رقابت صورت می گیرد، دارد.

اگرچه اینترنت یک بازار واحد به نظر می رسد اما سیاست گذاری در انتخاب نوع کسب و کار الکترونیک متنوع تر از تجارت سنتی است و این به دلیل امکانات و ویژگی های خاصی است که این شبکه برای تجارت به همراه دارد.

استراتژی تمایزسازی

  این استراتژی اشاره دارد به تمام راههای که تولیدکنندگان می توانند با استفاده از آن محصولی متفاوت و منحصر به فرد نسبت به سایر رقبا تولید کنند. وقتی تمایزی بین یک کالا و یا سرویس خاص در مجموعهء بازار وجود نداشته باشد، تنها عامل رقابت قیمت کالا می شود.

به عقیدهتمام کارشناسان تجارت وقتی قیمت تنها عامل رقابت در یک بازار باشد که تعداد زیادی فروشنده و خریدار در آن فعالند، در نهایت قیمت به حدی نزول خواهد کرد که سود در آن بازار به صفر خواهد رسید.

طبیعتاً این امر یک مسئلهء غیر قابل قبول برای هر تجارتی محسوب می شود. راه حل در چنین شرایطی استفاده از استراتژی تمایزسازی است به نحوی که با ایجاد یکسری تفاوتها، محصول تولیدی با محصول سایر رقبا متمایز جلوه داده شود. راههای زیادی برای تمایزسازی وجود دارد.

یک بنگاه اقتصادی ممکن است یکسری مشخصات یا کارایی های ویژه به محصول خود اضافه کند مثلاً اینکه یک شرکت تولید کنندهء حافظه های جانبی کامپیوتر سخت افزار تولیدی خود را به نحوی طراحی کند که علاوه بر استفادهء اصلی جهت حمل و نقل اطلاعات، دارای قابلیت نمایش ساعت نیز باشد. همچنین برند سازی و تولید مارکهای تجاری یکی دیگر از اشکال تمایزسازی است که در آن نام مارک کالا در جلب خریدار بسیار مؤثر واقع می شود.

اینترنت و شبکهء وب راه حلهای ویژه ای را برای تمایزسازی ارائه می دهند. امکانات شبکهء وب کمک شایانی به سفارشی کردن و تولید سلیقه ای محصولات و خدمات ( ایجاد تغییر در محصول بر مبنای درخواست) برای مشتری می کند. تجارت الکترونیک همچنین می تواند با استفاده از اهرمهایی که نام برده می شود، تمایز در کالا و خدمات را موجب شود.

قابلیت فرا مکانی ( بوسیلهء ایجاد امکان خرید محصولات در مکانهای مختلف مانند خانه، محل کار، و یا در مسیر راه)؛ قابلیت دسترسی سراسری (با ایجاد امکان خرید آسان در سراسر جهان)؛ قابلیت محاوره ای و جذابیت ( بوسیلهء ایجاد تجریباتی نو بر پایهء شبکهء وب برای مشتریان در هنگام خرید، مانند قابلیت محاوره ای، پخش فایلهای ویدئویی، انتشار نظر سایر کاربران و مشتریان، و ارائه خدمات آنلاین)؛ قابلیت تراکم اطلاعات ( بوسیله ذخیره سازی و پردازش اطلاعات محصولات برای مشتریان به شکلی که مشتری می تواند حجم قابل توجهی از اطلاعات را راجع به کالای مورد نظر خود بدست آورد).

استراتژی قیمت رقابتی

اتخاذ یک استراتژی قیمت گذاری رقابتی به معنی این است که یک بنگاه تجاری به منابع و فرآیندهای تجاری منحصر به فردی دست پیدا کند که سایر رقبا قادر به دسترسی به آنها نیستند. منظور از فرآیند تجاری مجموعه ای از فعالیت هاست که در مراحل مختلف یک کسب و کار انجام می پذیرد به عنوان مثال ذنجیرهء تأمین می تواند بخشی از فرآیند تجاری قلمداد شود، مثلاً وقتی یک کمپانی بتواند به راه حلهای ویژه ای در امر حمل و نقل ویا لجستیک دست پیدا کند که موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود، در نهایت می تواند کالای خود را با قیمت ارزانتر نسبت به سایر رقبا عرضه نماید.

این مسئله در مورد منابع اولیه نیز صدق می کند. وقتی یک کمپانی بتواند مواد اولیهء باکیفیت را به قیمت ارزانتری را تهیه کند، از هزینه ها کاسته شده و قیمت تمام شده کالا کاهش می یابد. در نتیجهء این استراتژی بنگاه تجاری می تواند با ایجاد مزیت رقابتی در کالای خود مشتری را به سمت خود جذب کند. رقابت بین بنگاههای اقتصادی بر سر قیمت کالا در مواقع متفاوت می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد.

مثلاً گاهی کمپانی ها واحدهای تولیدی خود را به مناطقی از دنیا منتقل می کنند که هزینهء تولید کالا در آن مناطق به نسبت پایین تر است. یا گاهی حتی در یک مقطع خاص یک بنگاه اقتصادی از بدست آوردن سود صرفه نظر می کند و کالای خود را با قیمت تمام شده عرضه می کند تا بتواند رقبا را از صحنه خارج کند.

شبکه اینترنت راههای نوینی را برای ایجاد مزیت رقابتی در قیمت ارائه می کند. امکاناتی که برای کاهش هزینه ها در اینترنت وجود دارد می تواند در نهایت به کاهش قیمت محصولات بیانجامد. به عنوان مثال بنگاههای تجاری سالیانه هزینهء هنگفتی را صرف طراحی، چاپ و توزیع بورشورها و کاتالوگهای تبلیغاتی محصولات خود می کنند، این در حالیست که انتشار کاتالوگ الکترونیک در اینترنت این قابلیت را دارد که این هزینه ها را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش دهد. و یا اینکه با استفاده از امکان ارائهء خدمات آنلاین، ضرورت وجود واحدهای عریض و طویل خدمات و پشتیبانی بسیار کمتر می شود.

استراتژی میدانی

استراتژی میدانی نوعی از استراتژی کسب و کار است که در آن رقابت به بازارهای محلی، منطقه ای و یا حتی ملی محدود نمی شود و محیط بازار بین المللی به عنوان فضای رقابت تعریف می شود. قابلیت های ویژه ای از شبکهء اینترنت مانند دسترسی سراسری، قالب استاندارد واحد جهانی، و عدم محدودیت در زمان و مکان مطمئناً می توانند کسب و کار را در انجام تجارت در حوزهء فرا منطقه ای یاری کند.

در این زمینه می توان گفت که سایتهای برتر در زمینهء تجارت الکترونیک به آسانی به حجم زیادی از کاربران اینترنت به عنوان مشتریان بالقوه از سراسر دنیا دسترسی خواهند داشت. بطور خلاصه می توان اینگونه گفت که استفاده از استراتژی میدانی در کسب و کار الکترونیک به نوعی بهره بردن از قابلیت های اینترنت و شبکهء وب برای توسعهء بازار در سطح بین المللی است.

استراتژی تمرکزی

این نوع از استراتژی به رقابت در یک بخش محدود از یک بازار گفته می شود. استراتژی تمرکزی نوع ویژه ای از استراتژی کسب و کار است که کاربرد آن در مواقعی است که بنگاه اقتصادی هدفش را در برتر بودن در بین سایر رقبا در یک بازار محدود تعریف می کند. در این سیستم بازار هدف گسترده نیست و فرآیند فعالیت تخصصی تر است. این استراتژی در کسب و کار الکترونیک بیشتر در حوزهء تجارت B2B کاربرد دارد.

اینترنت کمک می کند تا بنگاههای تجاری بتوانند در پیاده سازی این استراتژی در حوزه کسب و کار خود موفق عمل کنند. پیدا کردن بازار هدف، انجام فعالیت های بازاریابی در حوزه تمرکزی بازار، تبادل اطلاعات تخصصی ویژه با مشتریان با استفاده از سیستم تعاملی، و همچنین سفارشی کردن محصولات و یا خدمات از جمله مزایایی است که بکارگیری شبکهء اینترنت برای استراتژی تمرکزی بهمراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *